Conrad Festival 2021. Spotkanie autorskie z Martą Sokołowską, autorką książki Imperium Dzieci
19 października 2021 spotkanie z Martą Sokołowską, autorką książki Imperium Dzieci
19 października w Księgarni Karakter Marta Sokołowska zdradzi Elżbiecie Foltyniak przepis na udany debiut, biorąc na warsztat swoją powieść „Imperium dzieci” (Biuro Literackie).
Nagroda KMLU. Debiuty: Marta Sokołowska
Prowadzenie: Elżbieta Foltyniak
Spotkanie z Martą Sokołowską, autorką książki Imperium Dzieci wydanej przez Biuro Literackie i wyróżnionej Nagrodą Krakowa Miasta Literatury UNESCO.
Spotkanie z Martą Sokołowską odbędzie się 19 października o godzinie 17:00 w Księgarni Karakter, ul. Tarłowska 12 w Krakowie.
Na wydarzenie obowiązują wejściówki dostępne dla publiczności od 4 października od godziny 12.00 na stronie www.kbfbilety.krakow.pl
Transmisja na żywo na facebookowych profilach Festiwalu Conrada i Krakowa Miasta Literatury UNESCO, oraz na platformie PLAY KRAKÓW.
„Imperium Dzieci” (2021, Biuro Literackie) to debiut książkowy Marty Sokołowskiej, bohaterki kolejnego spotkania pod patronatem Krakowa Miasta Literatury UNESCO. Rozmowę z autorką poprowadzi Elżbieta Foltyniak, koordynatorka międzynarodowych projektów i kuratorka eksperymentalnego pasma OFF Festiwalu Miłosza.
W „Imperium Dzieci” najwyższymi wartościami są dobro i szczęście dziecka. W społeczeństwie podzielonym hierarchicznie o upragnione dziecko stara się B-Maria, lecz reguły klasowe niszczą jej marzenia. Surowe zasady imperium wymuszają na bohaterkach i bohaterach posłuszeństwo wobec reżimu lub bunt okupiony karą i wykluczeniem. W dystopijnej powieści Marta Sokołowska opisuje świat, w którym dążenie do doskonałości przybiera formę fanatyzmu. Zadaje pytanie o człowieczeństwo, którego istotą jest nie tylko konflikt, ale też troska o najsłabszych.
Marta Sokołowska – dramatopisarka, dramaturżka, prozaiczka, scenarzystka i reżyserka filmu dokumentalnego „zeno-san”. Laureatka Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO, projektu wydawniczego Biura Literackiego „Pierwsza książka prozą” oraz konkursu „Dramat!” organizowanego przez „Dwutygodnik” i Teatr IMKA, dwukrotna finalistka konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej „Metafory Rzeczywistości”.
Nagroda KMLU. Debiuty: Marta Sokołowska
Prowadzenie: Elżbieta Foltyniak
Spotkanie z Martą Sokołowską, autorką książki Imperium Dzieci wydanej przez Biuro Literackie i wyróżnionej Nagrodą Krakowa Miasta Literatury UNESCO.
Spotkanie z Martą Sokołowską odbędzie się 19 października o godzinie 17:00 w Księgarni Karakter, ul. Tarłowska 12 w Krakowie.
Na wydarzenie obowiązują wejściówki dostępne dla publiczności od 4 października od godziny 12.00 na stronie www.kbfbilety.krakow.pl
Transmisja na żywo na facebookowych profilach Festiwalu Conrada i Krakowa Miasta Literatury UNESCO, oraz na platformie PLAY KRAKÓW.
„Imperium Dzieci” (2021, Biuro Literackie) to debiut książkowy Marty Sokołowskiej, bohaterki kolejnego spotkania pod patronatem Krakowa Miasta Literatury UNESCO. Rozmowę z autorką poprowadzi Elżbieta Foltyniak, koordynatorka międzynarodowych projektów i kuratorka eksperymentalnego pasma OFF Festiwalu Miłosza.
W „Imperium Dzieci” najwyższymi wartościami są dobro i szczęście dziecka. W społeczeństwie podzielonym hierarchicznie o upragnione dziecko stara się B-Maria, lecz reguły klasowe niszczą jej marzenia. Surowe zasady imperium wymuszają na bohaterkach i bohaterach posłuszeństwo wobec reżimu lub bunt okupiony karą i wykluczeniem. W dystopijnej powieści Marta Sokołowska opisuje świat, w którym dążenie do doskonałości przybiera formę fanatyzmu. Zadaje pytanie o człowieczeństwo, którego istotą jest nie tylko konflikt, ale też troska o najsłabszych.
Marta Sokołowska – dramatopisarka, dramaturżka, prozaiczka, scenarzystka i reżyserka filmu dokumentalnego „zeno-san”. Laureatka Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO, projektu wydawniczego Biura Literackiego „Pierwsza książka prozą” oraz konkursu „Dramat!” organizowanego przez „Dwutygodnik” i Teatr IMKA, dwukrotna finalistka konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej „Metafory Rzeczywistości”.
Conrad Festival 2021
Conrad Festival Międzynarodowy Festiwal Literatury im. Josepha Conrada to coroczny festiwal literacki organizowany w Krakowie od 2009 roku. Organizatorami Festiwalu Conrada są Miasto Kraków, Fundacja „Tygodnika Powszechnego” i Krakowskie Biuro Festiwalowe.
Festiwal gości artystów z całego świata związanych nie tylko z literaturą, ale też filmem, teatrem, muzyką i sztukami plastycznymi. Conrad Festiwal pomyślany jest jako wydarzenie na skalę międzynarodową. „Gośćmi festiwalu są twórcy z różnych krajów, piszący w różnych językach, reprezentujący różne kultury i różne światopoglądy. Organizatorom zależy na stworzeniu w Krakowie wielobarwnej mozaiki artystycznej, która będzie mogła zilustrować bogactwo światowej literatury, przybliżając polskiemu czytelnikowi mało znane dotąd obszary myśli i wrażliwości. Ideą przewodnią jest stworzenie imprezy o największym możliwym zasięgu i szeroko rozpoznawalnej na świecie”.
Festiwalowe spotkania z debiutantami wyróżnionymi Nagrodą Krakowa Miasta Literatury UNESCO
Po raz kolejny na Festiwalu Conrada odbędzie się pasmo spotkań pod patronatem Krakowa Miasta Literatury UNESCO. Podczas tegorocznej edycji wydarzenia porozmawiamy z debiutującymi pisarkami i pisarzami wyróżnionymi Nagrodą KMLU. W krakowskich księgarniach kameralnych odbędą się spotkania z Barbarą Woźniak, Martą Sokołowską, Mateuszem Pakułą oraz Maciejem Jakubowiakiem i Patrykiem Szajem.
Festiwal gości artystów z całego świata związanych nie tylko z literaturą, ale też filmem, teatrem, muzyką i sztukami plastycznymi. Conrad Festiwal pomyślany jest jako wydarzenie na skalę międzynarodową. „Gośćmi festiwalu są twórcy z różnych krajów, piszący w różnych językach, reprezentujący różne kultury i różne światopoglądy. Organizatorom zależy na stworzeniu w Krakowie wielobarwnej mozaiki artystycznej, która będzie mogła zilustrować bogactwo światowej literatury, przybliżając polskiemu czytelnikowi mało znane dotąd obszary myśli i wrażliwości. Ideą przewodnią jest stworzenie imprezy o największym możliwym zasięgu i szeroko rozpoznawalnej na świecie”.
Festiwalowe spotkania z debiutantami wyróżnionymi Nagrodą Krakowa Miasta Literatury UNESCO
Po raz kolejny na Festiwalu Conrada odbędzie się pasmo spotkań pod patronatem Krakowa Miasta Literatury UNESCO. Podczas tegorocznej edycji wydarzenia porozmawiamy z debiutującymi pisarkami i pisarzami wyróżnionymi Nagrodą KMLU. W krakowskich księgarniach kameralnych odbędą się spotkania z Barbarą Woźniak, Martą Sokołowską, Mateuszem Pakułą oraz Maciejem Jakubowiakiem i Patrykiem Szajem.
O książce
W autorskim komentarzu Marta Sokołowska na stronach wydawnictwa Biuro Literackie mówi "Wyobraziłam sobie epokę marzycieli tęskniących za dobrem, sprawiedliwością i radością.
Poszukiwałam absolutnie dobrego człowieka. Przyglądałam się wysiłkowi dorosłych na rzecz ratowania samych siebie – ludzi ocalałych od smutku, strachu i cierpienia. Wyobraziłam sobie rzeczywistość, w której istotą człowieczeństwa jest nie walka o przetrwanie gatunku, ale bezwzględna troska o to, co najdelikatniejsze w człowieku i wokół niego.
To odwieczne marzenie ludzkości o doskonałym szczęściu wielkiej wspólnoty konfrontuję z doświadczeniem jednostki. Powstaje napięcie między utopijną wizją społeczeństwa wolnego od bólu a ceną, jaką płaci osoba wtłoczona do fanatycznej grupy.
Zadaję pytanie o granice tyranii i o język, którym posługuje się władza. Chciałam uchwycić moment, gdy reżim zamienia się w oko przyglądające się własnemu upadkowi. A może tylko kryzysowi, z którego wychodzi jeszcze silniejszy?
Napisałam zatem dystopię Imperium Dzieci, żeby zderzyć się z fantazją o idealnym świecie. Jednocześnie założyłam, że fundamentem idealnego świata jest idealne dzieciństwo.
Dzieciństwo to okres wspólny wszystkim ludziom. Z czasem jego obraz zamazuje się (lub radykalizuje): z jednej strony może okazać się idyllicznym, romantycznym, pięknym obrazkiem, z drugiej – koszmarem pełnym nadużyć ze strony silniejszych. Niezliczone teksty kultury powstają przecież jako rozliczenie się z domem rodzinnym, rodzicami i z własną pamięcią. Towarzyszy temu potrzeba wystawienia rachunku bohaterom dorastania oraz pożegnania się z miejscami – świadkami inicjacji. Czas ten reprezentują marzenia na trwałe sprzężone z tęsknotą.
W Imperium Dzieci próbuję zbliżyć do siebie bezwzględne dążenie do doskonałości z nostalgią czasu dzieciństwa. Jestem świadoma paradoksu, bo mimo że absolutne dobro i całkowita wolność są wartościami nieosiągalnymi, to jednak ludzie nie potrafią wyzbyć się pragnienia ich doświadczania. Dążą do transgresji, czasem za najwyższą cenę.
Obcowanie ze sztuką to przyjemność własnej interpretacji, dlatego czytelniczkom i czytelnikom pozostawiam możliwość odczytania mojej dystopii po swojemu.
Jeśli dla kogoś powieść będzie głosem w sprawie zaniedbanych i krzywdzonych dzieci – wspaniale. Jeśli ktoś odbierze powieść jako studium umierania, w A-Carycy zobaczy kostuchę znaczącą iksem ludzi skazanych na śmierć, a w mieszkańcach Miasta Dzieci – bezradne wobec jej poczynań ofiary – genialnie. Jestem otwarta na każdą formę odczytania dystopii."
O autorce
Marta Sokołowska – dramatopisarka, dramaturżka, prozaiczka, scenarzystka i reżyserka filmu dokumentalnego.
Autorka tłumaczonych i wystawianych słuchowisk oraz sztuk teatralnych, m.in.: „Kamionna. Opowieści rodzinne”, „Reykjavik ’74”, „Holzwege” (Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej).
Laureatka Nagrody Kraków Miasto Literatury UNESCO, projektu wydawniczego Biura Literackiego „Pierwsza książka prozą” oraz konkursu „Dramat!” organizowanego przez Dwutygodnik i Teatr IMKA. Trzykrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dwukrotna finalistka konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej „Metafory Rzeczywistości”.
Jej teksty tłumaczono na języki: angielski, rosyjski, niemiecki, białoruski, gruziński i ukraiński.
Więcej informacji: ImperiumDzieci.pl i conradfestival.pl
W autorskim komentarzu Marta Sokołowska na stronach wydawnictwa Biuro Literackie mówi "Wyobraziłam sobie epokę marzycieli tęskniących za dobrem, sprawiedliwością i radością.
Poszukiwałam absolutnie dobrego człowieka. Przyglądałam się wysiłkowi dorosłych na rzecz ratowania samych siebie – ludzi ocalałych od smutku, strachu i cierpienia. Wyobraziłam sobie rzeczywistość, w której istotą człowieczeństwa jest nie walka o przetrwanie gatunku, ale bezwzględna troska o to, co najdelikatniejsze w człowieku i wokół niego.
To odwieczne marzenie ludzkości o doskonałym szczęściu wielkiej wspólnoty konfrontuję z doświadczeniem jednostki. Powstaje napięcie między utopijną wizją społeczeństwa wolnego od bólu a ceną, jaką płaci osoba wtłoczona do fanatycznej grupy.
Zadaję pytanie o granice tyranii i o język, którym posługuje się władza. Chciałam uchwycić moment, gdy reżim zamienia się w oko przyglądające się własnemu upadkowi. A może tylko kryzysowi, z którego wychodzi jeszcze silniejszy?
Napisałam zatem dystopię Imperium Dzieci, żeby zderzyć się z fantazją o idealnym świecie. Jednocześnie założyłam, że fundamentem idealnego świata jest idealne dzieciństwo.
Dzieciństwo to okres wspólny wszystkim ludziom. Z czasem jego obraz zamazuje się (lub radykalizuje): z jednej strony może okazać się idyllicznym, romantycznym, pięknym obrazkiem, z drugiej – koszmarem pełnym nadużyć ze strony silniejszych. Niezliczone teksty kultury powstają przecież jako rozliczenie się z domem rodzinnym, rodzicami i z własną pamięcią. Towarzyszy temu potrzeba wystawienia rachunku bohaterom dorastania oraz pożegnania się z miejscami – świadkami inicjacji. Czas ten reprezentują marzenia na trwałe sprzężone z tęsknotą.
W Imperium Dzieci próbuję zbliżyć do siebie bezwzględne dążenie do doskonałości z nostalgią czasu dzieciństwa. Jestem świadoma paradoksu, bo mimo że absolutne dobro i całkowita wolność są wartościami nieosiągalnymi, to jednak ludzie nie potrafią wyzbyć się pragnienia ich doświadczania. Dążą do transgresji, czasem za najwyższą cenę.
Obcowanie ze sztuką to przyjemność własnej interpretacji, dlatego czytelniczkom i czytelnikom pozostawiam możliwość odczytania mojej dystopii po swojemu.
Jeśli dla kogoś powieść będzie głosem w sprawie zaniedbanych i krzywdzonych dzieci – wspaniale. Jeśli ktoś odbierze powieść jako studium umierania, w A-Carycy zobaczy kostuchę znaczącą iksem ludzi skazanych na śmierć, a w mieszkańcach Miasta Dzieci – bezradne wobec jej poczynań ofiary – genialnie. Jestem otwarta na każdą formę odczytania dystopii."
O autorce
Marta Sokołowska – dramatopisarka, dramaturżka, prozaiczka, scenarzystka i reżyserka filmu dokumentalnego.
Autorka tłumaczonych i wystawianych słuchowisk oraz sztuk teatralnych, m.in.: „Kamionna. Opowieści rodzinne”, „Reykjavik ’74”, „Holzwege” (Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej).
Laureatka Nagrody Kraków Miasto Literatury UNESCO, projektu wydawniczego Biura Literackiego „Pierwsza książka prozą” oraz konkursu „Dramat!” organizowanego przez Dwutygodnik i Teatr IMKA. Trzykrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dwukrotna finalistka konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej „Metafory Rzeczywistości”.
Jej teksty tłumaczono na języki: angielski, rosyjski, niemiecki, białoruski, gruziński i ukraiński.
Więcej informacji: ImperiumDzieci.pl i conradfestival.pl