Handel B2B online w Polsce - sektor rynku w który warto inwestować
Handel B2B w Polsce rozwija się coraz szybciej przekraczając pod względem wartości handel detaliczny online. Tylko w tym roku powstało kilka platform B2B oferujących zakupy online dla firm. Najbliższe lata w Polsce i na świecie będą szły w kierunku rozwoju sektora B2B online.
Zakupy B2B online Jak podaje HBRP "Od lat światowy rynek e‑commerce B2B dynamicznie rośnie. Amerykańska firma konsultingowa Frost & Sullivan prognozuje, że jego wartość w 2020 r. wyniesie 6,7 biliona dolarów. W tym samym czasie wartość polskiego rynku jest szacowana na ponad 344 miliardy złotych." W Polsce rynek zakupów B2B online rozwija się prężnie od kilku lat. W wielu przypadkach sprzedaż produktów online jest konsekwencją rozwijanego od lat handlu offline. Spektakularnym przykładem sukcesu e-commerce B2B jest firma TIM SA. Firma posiada ponad 30-letnie doświadczenie w branży elektrotechnicznej, które łączy z nowoczesnymi technologiami e-commerce. Klienci mają do wyboru: zakupy online przez stronę internetową TIM.pl i aplikację mobilną mTIM, infolinię, a także sieć biur handlowych i mobilnych przedstawicieli handlowych. Firma jako pierwszy w Polsce dystrybutor artykułów elektrotechnicznych udostępniła swoją ofertę przez internet zarówno dla klienta biznesowego, jak i indywidualnego, bez konieczności wcześniejszego rejestrowania się czy logowania. Kolejnym przykładem jest dostawca części samochodowych Inter Cars SA oferujący części i akcesoria motoryzacyjne online dla firm i Klientów indywidualnych. W ramach swojej działalności pod nazwą MotoIntegrator firma stworzyła platformę warsztatów samochodowych z którymi współpracuje. Podobnym przykładem współpracy dostawcy produktów i warsztatów jest platforma sprzedaży opon Oponeo.pl Przykładem sukcesu w połączeniu handlu hurtowego offline z nowoczesnym handlem B2B i B2C online jest platforma PtakModaHurt.pl Ptak Fashion City to największe w Polsce centrum handlu hurtowego branży odzieżowej i tekstylnej będące kontynuacją założonego w 1993 roku przez Antoniego Ptaka Centrum Handlowego Ptak w Rzgowie. Najnowsze przykłady oferty B2B online to eBeton.pl czyli pierwszy w Polsce serwis umożliwiający zakup betonu za pośrednictwem internetu z dostawą pod wskazany adres, czy AkuB2B.pl czyli giełda internetowa dedykowana sprzedaży akumulatorów dla warsztatów samochodowych. Inne przykłady to uruchomienie przez firmę Bakalland, lidera rynku bakalii pierwszej na rynku bakalii i wypieków platformy zakupowej ebakalland.pl skierowanej do małych i średnich przedsiębiorstw. Kolejnym przykładem jest eurocash.pl, innowacyjna platforma e-commerce dla handlu niezależnego, która łączy możliwość składania zamówień z narzędziami wspierającymi zarządzanie sklepem. Handel B2B w agrobiznesie kieruje się swoją własną specyfiką. Odpowiedzią jest Igrit.pl, największy w Polsce portal internetowy z ofertami sprzedaży/kupna płodów rolnych, surowców rolniczych, owoców, warzyw i środków do produkcji rolniczej. Foodcom.pl to kolejny przykład doskonale działającej platformy B2B, handlującej produktami mleczarskimi. Dedykowani brokerzy zajmują się obsługą kupna, sprzedaży i transportu towarów takich jak mleko w proszku czy ser Gouda. Distripark.com jest doskonałym przykładem internetowej platforma e-commerce z surowcami chemicznymi, chemią przemysłową, produktami budowlanymi oraz profesjonalną chemią gospodarczą. Inny przykład to platforma B2B sektora FMCG firmy Bio Planet. Platforma współpracy hurtowej Bio Planet to wygodne i nowoczesne narzędzie, które pomaga obu stronom optymalizować bieżącą współpracę handlową. Dzięki platformie b2b Klienci firmy mają stały wgląd do aktualnej oferty handlowej, mogą składać zamówienia 24 godziny na dobę, przez cały rok w dogodnym dla siebie terminie i miejscu, a także mają możliwość prześledzenia historii własnych zamówień oraz kontrolowania aktualnego stanu rozrachunków. Także sieci handlowe oferują swoją ofertę dla firm. Przykładem jest oferta sieci MediaMarkt lidera dystrybucji elektroniki użytkowej w Europie. MediaMarkt oferuje m.in narzędzia pracy dla biznesu, wyposażenie biur i lokali usługowych, produkty do programów lojalnościowych, produkty na nagrody, biznesowe karty podarunkowe oraz udział w przetargach. Przykładem sprzedaży usług tradycyjne przypisanych do rynku B2C jest sprzedaż usług przewozu osób dla sektora B2B przez iTaxi.pl, gdzie nawet małe firmy mogą korzystać z pakietu usług przewozowych. Zakupy B2B na świecie Prekursorem sprzedaży produktów B2B online jest założona w 1999 roku przez Jacka Ma Grupa Alibaba. Platforma B2B Alibaba.com działa prężnie do dziś oferując produkty producentów z Chin i z całego świata odbiorcom biznesowym. Na wewnętrzny rynek chiński Grupa Alibaba prowadzi platformę handlu hurtowego 1688.com Gorący rynek indyjski, gdzie najbliższe lata przyniosą rozwój budownictwa i produkcji przemysłowej także rozwija swoje własne platformy oferujące produkty B2B2C takie jak IndustryBuying.com czy BulkMRO.com "Po niespełna czterech latach działalności serwis Amazon Biznes – oferujący zaopatrzenie dla biur i korporacji – w tym roku przekroczy sprzedaż w wysokości 10 mld dolarów. Ten segment rośnie szybciej niż sprzedaż dla osób indywidualnych czy usługi chmury obliczeniowej. Niektórzy sądzą, że kanał B2B może stać się większy od marketplace dla konsumentów" - podają Wiadomości Handlowe. Co to jest Amazon Business? Amazon Business to nowy, konkurencyjny rynek dla produktów typu B2B w serwisie Amazon.de, który stworzony został, aby zaspokoić potrzeby zakupowe przedsiębiorstw wszelkich rozmiarów. Firmy każdej wielkości mogą zarejestrować się za darmo i oszczędzać czas i pieniądze nabywając ponad sto milionów produktów. Innym przykładem jest dynamicznie rozwijająca się turecka platforma B2B2C Hepsiburada.com, wiodąca turecka marka handlu elektronicznego, łącząca klientów detalicznych, dostawców i przedsiębiorców w całej Turcji. Platforma zakupowa B2B - przetargi, aukcje, zamówienia Platforma zakupowa jest to elektroniczne narzędzie, występujące najczęściej w formie aplikacji bądź portalu internetowego, które ma na celu wparcie procesów zakupu-sprzedaży dóbr i usług w danym przedsiębiorstwie. Na polskim rynku oferta platform zakupowych w różnych konfiguracjach jest szeroka. Przykładem jest NextBuy24.com, platforma zakupowa i przetargowa, która łączy Kupców i Dostawców, ułatwia pracę Działów Zakupów i wspiera firmy w osiąganiu większej efektywności i przewagi rynkowej. NextBuy jest rozwiązaniem typu cloud, zaprojektowanym w modelu SaaS, dzięki któremu wdrożenie platformy jest szybkie i mało wymagające. NextBuy wspiera cały proces zakupowy, m.in. dostęp do bazy dostawców, aukcje elektroniczne, zapytania ofertowe i katalogi produktowe, automatyzując i usprawniając pracę działów zakupów. W spółkę NextBuy zainwestowała Grupa Kapitałowa OEX S.A., specjalizująca się w nowoczesnych usługach dla biznesu. Kolejnym przykładem jest należąca do ING Bank Śląski SA platforma informacyjno-handlowa Aleo.com Aleo to baza informacji o firmach, gdzie znajdziemy aktualne dane firm, dokumenty rejestrowe, a także opinie i oceny klientów. Dodatkowo dzięki narzędziom zakupowym i sprzedażowym dostawcy i kupcy mogą oferować produkty oraz zgłaszać zainteresowanie zakupem wybranych produktów. Inny przykład to Platforma Zakupowa Open Nexus to miejsce gdzie spotykają się kupcy i dostawcy by prowadzić negocjacje handlowe. Kupujący wystawiają zapytania ofertowe i aukcje elektroniczne w celu otrzymania najlepszych ofert. Przetargi elektroniczne organizowane są przez firmy z sektora B2B, a także instytucje podlegające pod Prawo Zamówień Publicznych. Postępowania trwające są codziennie aktualizowane, dzięki czemu platforma zakupowa daje wiele możliwości pozyskania nowych klientów. Składanie ofert w Open Nexus jest darmowe, dzięki czemu każdy dostawca może odnotować wzrost sprzedaży bez ponoszenia kosztów. Platforma zakupowa Logintrade umożliwia proste i intuicyjne tworzenie zapytań ofertowych (RFI, RFP, RFQ), a następnie ich przesyłanie do dostawców lub publikowanie na portalu. Zainteresowani dostawcy mają możliwość składania ofert handlowych, które analizowane są przez kupców. Po zebraniu ofert handlowych kupiec może kontynuować postępowanie w formie negocjacji lub aukcji elektronicznej. Innym przykładem jest Marketplanet OnePlace. Ideą platformy jest skupienie w jednym miejscu świata zakupów i sprzedaży oraz wspólnej płaszczyzny do budowy długotrwałych relacji na poziomie strategicznym i realizacji transakcji na poziomie operacyjnym. Marketplanet OnePlace to system, narzędzia, miejsce wymiany informacji, poszukiwania nowych partnerów biznesowych oraz wspierania działań prowadzonych na styku zakupu i sprzedaży. Perspektywiczny sektor B2B Jak zostało pokazane sektor B2B znacznie przekracza w zakresie wartości obrotów sektor handlu detalicznego online. I przez najbliższe lata to właśnie w sektorze B2B pojawią się najbardziej spektakularne sukcesy biznesowe. Źródła: http://HandelB2B.pl https://mamstartup.pl/ebeton-pl-ruszyla-pierwsza-w-polsce-platforma-sprzedazy-betonu-online https://innpoland.pl/152685,akub2b-i-olejb2b-sklep-dla-hurtownikow-z-branzy-moto https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/znaczenie-sprzedazy-internetowej-dla-sektora-b2b,52310 https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/eurocash-pl-rewolucja-na-polskim-rynku-b2b-fmcg,50366 https://www.foodcom.pl/pl/kim-jestesmy/firma https://www.igrit.pl/o-nas https://aleo.com https://bioplanet.pl/platforma-b2b https://www.hbrp.pl/a/zakupy-w-sieci-na-rynku-b2b/DUPUOSLmt https://mediamarkt.pl/dla-firm?gclid=Cj0KCQjwl6LoBRDqARIsABllMSZpTwwHVHFcrIqmV-xQhKTlJK3lUNXLc2QUJMOH9SKrm13jUbhy2NwaAhtlEALw_wcB https://www.nextbuy24.com/dla-kupcow/ https://www.marketplanet.pl/onas/ https://opennexus.pl/ https://www.logintrade.pl/ https://distripark.com/o-nas https://www.amazon.de/b/ref=as_li_ss_tl?node=14154536031&ref=b2b_reg_abp&linkCode=sl2&tag=bi24-21&linkId=fe4cc09e3f59aefe66042224a0f6244c&language=pl_PL https://www.tim.pl/o-firmie/opis-dzialalnosci http://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/raport-trendy-w-handlu-b2b-i-dystrybucji-na-2019-rok,76747.html |